3 tips voor meer zelfvertrouwen
19 augustus 2022 
6 min. leestijd

3 tips voor meer zelfvertrouwen

Bij sommige van jullie zal zelfvertrouwen niet vanzelfsprekend zijn. Dit komt doordat er tegenwoordig veel factoren zijn zoals sociale media die ons zelfvertrouwen op de proef stellen. Dit kan onwijs vervelend zijn. Daarom hoop ik jou met deze 3 tips een duwtje in de rug te geven, in de richting van een leven met meer zelfvertrouwen! 

Zelfvertrouwen is zoals het woord al zegt, het vertrouwen dat je in jezelf hebt. In de psychologie wordt er gezegd dat zelfvertrouwen een combinatie van vaardigheid en waardigheid.

Vaardigheid

Vaardigheid is het vertrouwen in je kunnen. Hoe beter jij iets kunt, hoe meer zelfvertrouwen jij hierin zult hebben. Ben je onwijs goed in de Deadlift, dan zul je hier veel zelfvertrouwen in ervaren.

Waardigheid

Waardigheid is het vertrouwen in je waarde. Hierbij spreken we van een positief zelfbeeld of eigenwaarde. Je ziet de waarde van jezelf in en kunt dit accepteren, ongeacht je imperfecties. Kortom, je zelfvertrouwen is gebaseerd op een combinatie tussen de jezelf als waardevol en vaardig ervaren.

Hoe ontstaat zelfvertrouwen

Nu weet je wat zelfvertrouwen is, maar hoe ontstaat het? Zelfvertrouwen ontwikkel je voornamelijk in je kinderjaren. Je kunt je voorstellen dat als jij streng bent opgevoed, weinig tot nooit hebt gehoord dat je iets goed deed en werd gepest op school, dat je weinig tot geen zelfvertrouwen ontwikkelt.

Heb jij weinig succeservaringen gehad in jouw jongere jaren dan kan dit ervoor zorgen dat je onzekerheid ervaart in je eigen vaardigheden, hierdoor is de kans groot dat je op latere leeftijd bang bent jouw mening te uiten of misschien ook wel bang bent voor de mening van een ander. Door dit gedrag behaal jij geen succeservaringen, waardoor jouw zelfvertrouwen steeds minder wordt.

Buiten dat je kinderjaren een grote rol spelen in je ontwikkeling van zelfvertrouwen, heeft jouw sociale omgeving hier ook een grote invloed.

Wanneer de mensen om jou heen je steeds naar beneden praten op welk gebied dan ook, dan zal jij dit uiteindelijk ook gaan geloven. Hetzelfde geldt voor de manier waarop je naar andere kijkt. Wanneer je het gevoel hebt dat jij minder bent dan andere, resulteert dit in een lager zelfbeeld.

Voordat je in paniek raakt, het is heel normaal om af en toe onzeker te zijn! Maar als we het hebben over een gebrek aan zelfvertrouwen kan dit gezondheidsrisico’s met zich mee brengen zoals depressies of eetstoornissen.

Zelfvertrouwen bestaat zoals hierboven beschreven uit vaardigheid en waardigheid. Wanneer een van de twee een negatieve focus heeft, spreken we van een gebrek aan zelfvertrouwen.

Wanneer iemand met een gebrek aan zelfvertrouwen ergens minder goed op presteert zal deze persoon het niet zien als een groeikans, maar als een bewijs van zijn ‘gebrek’ aan vaardigheid. Zolang je goed presteert voel je je goed, maar wanneer het tegenzit kun je je erg vervelend voelen.

Neem als voorbeeld een sollicitatie. Stel je wilt solliciteren voor een baan maar je twijfelt of je vaardig genoeg bent. Na lang twijfelen besluit je toch te solliciteren. Je gaat met tegenzin naar de sollicitatie toe. Zenuwachtig kom je aan op de locatie nadat je de hele rit tegen jezelf hebt gezegd dat het je toch niet gaat lukken.

Terwijl je wacht vraag je jezelf af of dat wat je hebt voorbereid wel voldoende is, had het niet beter gekund? Tijdens de sollicitatie lukt het je moeilijk je kwaliteiten te verwoorden waardoor je twijfel ziet ontstaan bij de persoon tegenover je. SHIT denk je, zie je wel! Ik ben niet goed genoeg. Nadat de sollicitatie niet is gegaan zoals je hoopte, stel je jezelf gerust met de gedachte: Ik had het toch al verwacht, deze functie had ik niet kunnen waarmaken!

Een gebrek aan zelfvertrouwen kan dus negatief invloed hebben op jou. Maar hoe gaat iemand met voldoende zelfvertrouwen door het leven?

Stel je hebt zelfvertrouwen. Dan kun je omgaan met kritiek. Kritiek is in jou ogen namelijk feedback waar jij van kan leren. Het is geen aanval op jou als persoon, dat staat los van elkaar. Nee, jij gebruikt commentaar om je te ontwikkelingen. Je durft je mening te geven.

Jij weet namelijk als geen ander wat belangrijk voor jou is en vertrouwt daarop. Kritiek dat onterecht is kun jij makkelijker naast je neerleggen. Je bent meer ontspannen, je weet wat je wilt en durft dit ook uit te voeren. Kort samengevat: Je kunt de HELE wereld aan!

Het verbeteren van je zelfvertrouwen gebeurt niet van de een op de andere dag. Hier gaat tijd overheen. Wanneer je er actief mee aan de slag gaat, zal het in de loop van de tijd steeds een beetje beter worden.

Maar hoe verbeter je je zelfvertrouwen? Hieronder 3 tips.

Tip 1: Zoom in op je sociale omgeving

Je sociale omgeving heeft vaak meer invloed op je zelfvertrouwen dan je denkt. Zoals je eerder al hebt gelezen, kan je omgeving je zelfvertrouwen van je afpakken. Wanneer jij continue naar beneden wordt gepraat, dan zal je dit op ten duur zelf ook gaan geloven! Andersom kan je omgeving je ook omhoog praten en jou steunen in iedere keuze die je maakt.

Je kunt wel raden dat dat veel positiever zal uitpakken. Ga voor jezelf na welke mensen positieve invulling geven aan jouw leven en doe daarna het tegenovergestelde. Merk je dat er veel mensen in jouw omgeving jou negatief beïnvloeden? Vraag jezelf dan af of je deze mensen nog zo vaak in je omgeving zou willen hebben. Maak daarin een keuze voor jezelf. Er bewust van zijn is al stap 1!

Tip 2: Focus op je kwaliteiten in plaats van je imperfecties

 Iedereen heeft imperfecties. Ze mogen er zijn, maar vaak zijn we er zo op gefocust dat we al het mooie niet meer zien. Ik leg het altijd uit als volgt: Wanneer ik een zwarte stip plaatst op een wit vel papier, dan zullen de meeste zeggen dat ik een zwarte stip heb getekend. Dat terwijl grotendeels van het vel papier wit is. We focussen ons vaak op de negatieve dingen in ons leven, dit gaat vaak automatisch omdat ze vaak opvallend zijn.

Maar er is ook zoveel moois dat we vergeten. Ga bij jezelf eens na: waar ben ik goed in? Schrijf dit op, ben daar trots op en leg hierop meer de focus. Niemand kan alles! Jij niet, ik niet. En dat is OKÉ! De wereld zou maar saai zijn als we allemaal op elkaar zouden lijken, toch?

Tip 3: Wordt je bewust van je gedachten

Wanneer je momenten ervaart waarop jij je onzeker voelt is dit erg vervelend. Vaak zijn we ons alleen niet bewust welke gedachten we hier nou precies aan koppelen. Wanneer je je hier meer bewust van wordt, leer je deze gedachten herkennen waardoor je er beter mee kunt leren omgaan.

Stel jezelf de volgende vragen om bewuster te worden van je eigen gedachten: 

  • Wat was de situatie? 
  • Wat gebeurde er?
  • Wat deed je?
  • Wat voelde je toen?
  • Wat dacht je?

Nadat je dit op een rijtje heb ga dan eens voor jezelf na wat een andere geloofwaardige gedachten zou kunnen zijn in zo’n situatie.

Voorbeeld:

Oorspronkelijke gedachten: Ik ga deze sollicitatie toch wel verpesten, want iemand anders is vast wel beter.

Positieve gedachte: Ik heb de mogelijkheid om mijzelf te presenteren en daar mag ik trots op zijn. Mocht het niet heel soepel lopen, dan is dat oké. Hier leer ik van, daardoor zal het de volgende keer alweer beter gaan.

Zelfvertrouwen is een combinatie van vaardigheid en waardigheid. Wanneer een van deze twee een negatieve focus heeft, spreken we van een gebrek aan zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen ontwikkel je voornamelijk in je jongere jaren maar je sociale omgeving heeft hier ook een grote rol in. Met voldoende zelfvertrouwen kan je de wereld aan!

Dit kan je bereiken door eens goed naar je sociale omgeving te kijken, te focussen op je kwaliteiten en door bewust te worden van je gedachten. Nu klinkt dit misschien allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Oefen ermee en geef het de tijd. Je zelfvertrouwen verbeteren is gewoonweg niet zoals bij fysieke veranderingen zichtbaar aan de buitenkant.

Geef je zelfvertrouwen nu een cijfer en doe dit over 6 maanden opnieuw. Als je echt actief met de bovenstaande tips aan de slag gaat, dan gaat er zonder dat je het misschien direct doorhebt in 6 maanden een groot verschil kunnen zijn! You got this!

Wil je weten hoe ik jou kan helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen en sterker in het leven te staan? Bekijk dan mijn coachingspagina voor meer informatie.

Over de schrijver
Lifestyle & transformatie coach voor vrouwen
Reactie plaatsen