5 gewoontes voor een beter leven
16 september 2021 
7 min. leestijd

5 gewoontes voor een beter leven

Gewoontes bepalen een groot deel van je resultaat en succes, maar wist je dat gewoontes ook automatisch leiden tot meerdere positieve effecten in jouw leven? In deze blog ga ik 5 dagelijkse gewoontes uitleggen die een positieve bijdrage leveren aan een beter leven.

Wat zijn gewoontes?

De beste manier om wilskracht te besparen, is om nieuwe vaardigheden en stappen aan te brengen in ons onderbewustzijn: dit zijn je gewoontes. Het is nuttig om je wilskracht te bewaren voor dingen die je moeite kosten. De makkelijkste manier om dat te doen is door dingen te herhalen binnen een vast patroon.


Het stap voor stap proces van gewoontevorming is de key tot succes op elk vlak.


 Discipline is waardevol, maar overrated. Het is niet discipline die ervoor zorgt dat iemand dag in dag uit ongekend presteert, dit komt door gewoontevorming. Door gewoontes te vormen kan je taken moeiteloos maken, zelfs vervelende taken. Je kunt ze zelfs onderdeel maken van je identiteit.

Keystone gewoontes

Keystone-gewoonten, een term bedacht door Charles Duhigg (auteur van The Power of Habit), zijn gewoonten die automatisch leiden tot meerdere positieve gedragingen en positieve effecten in jouw leven.


Volgens Charles Duhigg veroorzaken deze gewoonten "kettingreacties die andere goede gewoonten helpen vast te houden".


Met andere woorden, het opbouwen van een keystone-gewoonte is als het neerhalen van de grootste domino, het zal automatisch ook de andere dominostenen omverwerpen. Daarom hoef je geen tientallen gewoontes te veranderen om je doelen te bereiken. In plaats daarvan hoef je maar een paar keystone-gewoonten te veranderen die een domino-effect op je leven zullen hebben. Als je je concentreert op het opbouwen van keystone-gewoonten, sla je in werkelijkheid twee vliegen (of zelfs meer) in één klap. Daarom is het focussen op deze gewoonten een zeer productieve methode om effectief gebruik te maken van je tijd.

5 gewoontes die je helpen om beter te leven

Hieronder ga ik uitleggen welke vijf basis keystone gewoontes belangrijk zijn om een domino-effect te creëren. Dit worden de basis elementen die ervoor gaan zorgen dat jij nog meer uit je leven kan halen. Een groot gevaar bij het veranderen van gewoontes is dat we te snel te veel willen.

Wat ik je dan ook aanraad na het lezen van deze blog is om te kijken welke kleine verandering jij kan maken om één van deze gewoontes een positieve boost te geven. Liever met kleine stappen progressie boeken dan met een te grote stap terug vallen in ongewenst gedrag.

Beweeg en doe aan (kracht)training

Volgens onderzoek is regelmatige lichaamsbeweging (minstens drie keer per week) een factor die mensen ertoe aanzet beter te gaan eten, meer geduld te hebben, minder gestrest te zijn, minder alcohol te consumeren, minder te roken en productiever te zijn op het werk.

Bovendien draagt het bij aan een beter humeur en een betere slaapkwaliteit. Al met al ervaar je, door je te concentreren op slechts deze ene gewoonte, automatisch positieve effecten op andere gebieden van je leven. Ik merk dat de mensen met wie ik werk veel productiever zijn als zij regelmatig aan lichaamsbeweging doen.

Ook ikzelf heb de neiging om meer energie te hebben, beter te slapen, meer wilskracht te hebben en betere beslissingen te nemen.

Deze positieve effecten veroorzaken een domino-effect op meerdere gebieden van mijn leven, waaronder mijn werk, relaties, zelfbeeld en financiën. Aan de andere kant, als ik niet op de goede weg ben met mijn trainingsroutine, heb ik ook de neiging om meer te verslappen in mijn werk, voeding en financiën, omdat ik minder energie heb en een lagere wilskracht. Dit resulteert in impulsieve aankopen en snackmomenten. Door een consistente trainingsroutine te volgen, upgrade je automatisch andere gebieden van je leven, waardoor lichaamsbeweging/training een krachtige key gewoonte wordt.

Mediteer voor minder stress en angst

Een aantal onderzoeken hebben regelmatige meditatie in verband gebracht met verschillen in corticale dikte of dichtheid van grijze stof in de hersenen. Met andere woorden: je hersenen veranderen fysiek door meditatie (een proces dat ‘neuroplasticiteit’ wordt genoemd).

Eén van de bekendste onderzoeken om dit aan te tonen is een onderzoek onder leiding van Sara Lazar van Harvard University. Deze studie toonde aan dat regelmatige meditatiebeoefening gecorreleerd is met toegenomen grijze massa (oftewel, waardoor het gemakkelijker wordt voor neuronen om ingeschakeld te worden) in de volgende delen van de hersenen:

  • Pre-frontale cortex - Het gebied van de hersenen dat verantwoordelijk is voor zelfdiscipline, wilskracht, emoties, gedrag, oordeel, focus en ons algehele vermogen om keuzes te maken
  • Linker hippocampus - Het gebied van de hersenen dat helpt bij het leren en geheugen en dat emoties reguleert
  • Temporo-Parietal Junction - Het gebied van de hersenen dat verantwoordelijk is voor het nemen van perspectieven, empathie en mededogen

Als je het interessant vindt om meer over de werking van het brein te lezen kan je deze blog lezen, waarin ik de verschillende functies van het brein uitleg. Bovendien correleert meditatie met een afname van grijze stof in de amygdala (die het 'vecht- of vluchtinstinct' reguleert), wat betekent dat mensen minder stress en angst ervaren (cortisol).

Kortom, meditatie helpt je hersenen om beter te presteren, en daarom is het een krachtige key gewoonte.

Door dagelijkse meditatie zul je verschillende voordelen ervaren, zoals betere besluitvorming, beter concentratievermogen, sterkere wilskracht, beter geheugen, meer mededogen en minder stress en angst. Ikzelf ervaar dat mijn dagen veel beter zijn als ik consequent mediteer. Ik ervaar minder stress en angst (wat direct mijn prestaties en kwaliteit van leven verbetert), maak betere keuzes en heb een betere focus, waardoor mijn productiviteit direct verbetert.

Om het meeste uit mijn meditatiebeoefening te halen, volg ik geleide meditaties en gebruik ik de app Meditation Moments of Headspace.

Plan je dag in met een dagplanning

Het plannen van je dag is een andere belangrijke gewoonte die andere positieve gewoonten mogelijk maakt, simpelweg omdat je er tijd voor blokkeert. Wanneer je een activiteit plant, of het nu gaat om je training, leestijd, meditatie of werk, is de kans veel groter dat je deze daadwerkelijk zult verrichten.


Door vooraf te bepalen wanneer je wat gaat doen, neemt je de noodzaak voor besluitvorming binnen het moment weg, aangezien je van tevoren al een nauwkeurig plan hebt gemaakt.


Psychologen noemen dit een ‘implementatie-intentie’. Een studie in het British Journal of Health Psychology toonde aan dat het creëren van een dergelijke implementatie-intenties het succespercentage van het doorzetten van een activiteit verhoogt van 34% naar 91%.

Met andere woorden: door je dag in te plannen is de kans veel kleiner dat je het uitstelt. Dat is een groot voordeel voor zo'n eenvoudige routine.

Ik merk duidelijk dat mijn minst productieve dagen de dagen zijn waarvoor ik geen plan had gemaakt. Ik heb dan de neiging om rond te dwalen, keuzes van lage kwaliteit te maken en veel meer uit te stellen. Ik krijg dus veel meer gedaan op de dagen die ik heb ingepland.

Door je dag te plannen, zorg je ervoor dat andere gewoonten tot bloei komen waarvoor je anders geen tijd zou hebben. Door simpelweg een afspraak met jezelf te maken en tijd voor een activiteit te blokken, is de kans veel groter dat je het ook daadwerkelijk doet. Dat is precies waarom het plannen van je dag een essentiële key gewoonte is.

Maak van je slaap een prioriteit

Slaap is een andere belangrijke gewoonte die tot een ongelooflijke reeks positieve effecten leidt en veel ander positief gedrag teweegbrengt. Onderzoek heeft aangetoond dat degenen die consequent slaap van hoge kwaliteit krijgen, overdag meer gefocust en productiever zijn. Bovendien eten ze minder junkfood en hebben ze over het algemeen een beter humeur.

Bekijk in onderstaande video om alles te leren over slaap

Al met al vormt een goede nachtrust de basis van een productieve dag, een betere gezondheid, betere relaties en een algehele verbeterde kwaliteit van leven. Als ik niet genoeg slaap van goede kwaliteit krijg, merk ik duidelijk dat mijn denken rommeliger is en dat mijn vermogen om me te concentreren sterk afneemt.

Bovendien neigt mijn wilskracht veel zwakker te zijn, dus stel ik meer uit, en doe ik niet altijd door met oefenen, lezen of mediteren. Maar als ik wel genoeg goede slaap behaal, ben ik geneigd gedisciplineerder, gemotiveerder en productiever te zijn. Daarom is een goede nachtrust een  key gewoonte. Het leidt tot meerdere productieve gedragingen die meerdere positieve effecten op je leven hebben.

Volg een ochtendroutine

Het volgen van een ochtendroutine is een andere belangrijke gewoonte waaruit meerdere positieve voordelen en nieuw gedrag voortvloeit. De kracht van een ochtendroutine is dat je jouw dag proactief begint in plaats van reactief. In plaats van de agenda van anderen te dienen, spaar je tijd voor jouw eigen prioriteiten.

Door 's ochtends tijd vrij te maken voor je doelen en zelfverbetering, begin je jouw dag productief. Je hebt de neiging om deze gefocuste en productieve stroom de rest van de dag te blijven houden, waardoor je klaar bent voor een dag met topprestaties.

Een ochtendroutine brengt je de rest van de dag in ‘ een productieve staat’. Door dingen te doen zoals een dagboek bijhouden, te mediteren, een gezond ontbijt eten, te sporten en doelen/prioriteiten te stellen, breng je jouw geest en lichaam in topconditie.

Vanuit deze bekrachtigende staat is het veel gemakkelijker om hard te werken, te stoppen met uitstelgedrag en je doelen met discipline na te streven. Onthoud dat je nooit slechts één gedrag kunt veranderen. Ons gedrag is met elkaar verbonden, dus als je het ene gedrag verandert, verschuift ook het andere gedrag.

Dit is de reden waarom een ochtendroutine zo effectief is: je verandert je gedrag aan het begin van je dag en beïnvloedt je acties en gedrag voor de rest van de dag positief.

Belangrijkste tip bij gewoonteverandering: onderneem actie

Gebruik de kracht van keystone-gewoonten in je voordeel. Kies ten minste één van deze keystone-gewoonten en implementeer deze direct in je leven. Merk op hoe het meerdere aspecten van jouw leven verbetert en hoe het een kettingreactie van positief gedrag veroorzaakt. Maar wees gewaarschuwd, want er zijn ook negatieve keystone-gewoonten.

Gewoonten als roken, uitstelgedrag, negatief denken, dutten en zelfs overmatig telefoongebruik leiden tot een reeks negatieve effecten en meerdere negatieve gewoonten, waardoor je vast blijft zitten in een cyclus van slechte prestaties.

Over de schrijver
Online performance en fitness coach om progressie te boeken met je fysiek en je (toekomstige) onderneming.
Reactie plaatsen