5 tips voor een gezonde Koningsdag in 2022
26 april 2022 
4 min. leestijd

5 tips voor een gezonde Koningsdag in 2022

De koning is weer bijna jarig! Dit wil voor veel mensen maar 1 ding zeggen: feest. Dit betekent voor veel mensen een bijeenkomst met veel drinken, eten en weinig slapen. Toch wil je misschien niet te veel schade aan je lichaam aanrichten en vraag je jezelf af: “Wat kan ik doen om de schade te minimaliseren?”. In deze blog leggen we je uit hoe je toch zo veel mogelijk kan genieten terwijl je tegelijkertijd de schade beperkt!

Een drankje en een lekkere hap hoort er natuurlijk af en toe bij. Je moet daar ook van kunnen genieten zonder schuldgevoel. Na het lezen van deze blog weet je precies hoe jij bewust kan genieten, zonder dat al je harde werk verloren gaat.

Wat zijn nou de praktische handvaten die er voor kunnen zorgen dat jij kan blijven genieten terwijl je de schade beperkt? Hieronder 5 tips!

Tip 1: Drink genoeg water tussendoor

Deze hoor je vaak genoeg. Je denkt misschien bij jezelf dat genoeg water drinken alleen voor de kater is. Maar wist je dat de schade van alcohol beperkt kan worden door goed te blijven drinken? Dat niet alleen, genoeg water drinken zorgt er ook voor dat:

  • Je sneller vol zit, wat er indirect voor kan zorgen dat je minder gaat drinken
  • Je minder honger krijgt. Je lichaam kan namelijk honger verwarren met dorst. Door dus voldoende water te drinken ga je waarschijnlijk indirect ook minder eten.

Wat helpt is om een aantal regels op te stellen voor jezelf of met vrienden. Denk aan regels zoals:

  • Elke keer als je naar de wc gaat neem je 6-8 grote slokken water, ongeacht of je nu echt veel dorst hebt of niet
  • Genoeg van tevoren drinken. Je wordt natuurlijk erg uit je natuurlijke ritme getrokken. Het kan nog wel eens voorkomen dat je hierdoor te weinig drinkt aangezien het makkelijk is om het te vergeten. Ga je het huis uit? Drink 2-3 glazen water.
  • Spreek met je vrienden of vriendinnen af dat jullie iedere 3 biertjes of wijntjes een glas water drinken. Het helpt ook voor je eigen motivatie om je vrienden en vriendinnen hierin mee te nemen!

Hoe dan ook: Ga je alcohol drinken? Vind een manier om genoeg water te drinken. Met name voordat je naar bed gaat is een goed idee, aangezien de uitdroging van de alcohol juist de grootste factor is die voor je kater gaat zorgen.

Tip 2: Let op met vetten

Er zijn een aantal redenen waarom vet eten op koningsdag (of iedere andere feestdag met alcohol) geen goed idee is. Dit komt namelijk om een aantal redenen:

  • Vet eten wordt sneller opgeslagen als vetmassa wanneer je ook alcohol hebt gedronken. Die vette hap uit de snackbar na 6 uur non-stop drinken is wellicht dus niet zo’n goed idee!
  • Vet eten zit vaak bomvol met calorieën en vult weinig, met name slechte vetten zoals friet of pizza. Deze calorie bommen gecombineerd met de calorieën uit alcohol kunnen er voor zorgen dat de eindstand aan het einde van de dag een groot calorie overschot is. Niet ideaal dus wanneer je zo je best hebt gedaan in de sportschool en in de keuken om vet te verliezen.

Eet in plaats daarvan een maaltijd die rijk is aan eiwitten. Scoor dat kleine bakje kwark met 20 gram eiwit of een snelle wrap met kip. Zorg er in ieder geval voor dat je vet eten zo veel mogelijk minimaliseert!

Tip 3: Kies een drankje met minder calorieën

Het aantal calorieën per drankje verschilt natuurlijk enorm. Het is daarom een goed idee om bewust je drankje van tevoren uit te kiezen en na te denken over wat je wil. Rode wijn heeft bijvoorbeeld meer calorieën dan droge witte wijn. Bier heeft bijvoorbeeld meer calorieën dan sterke drank met mix zonder suiker. Vodka, whisky en tequila bevatten de minste calorieën per consumptie en zijn dus een beter optie dan bijvoorbeeld cocktails die vol met suiker zitten.

Kies dus bewust je drankje uit, weet wat je gaat drinken en neem het eventueel zelf mee.

Tip 4: Compenseer op de dag zelf

Alcohol bevat calorieën, dat weet iedereen. Dit wil dus ook zeggen dat je op de dag zelf (en de dagen erna) kan compenseren wat betreft calorieën.

Bij koningsdag weet je bijvoorbeeld dat je gaat drinken en dat dit veel van je caloriebudget op gaat nemen. Weet je dat de gelegenheid er aan komt? Probeer dan te compenseren op de dag zelf met bijvoorbeeld een lichter ontbijt en een lichte lunch.

Ben je heel de dag gaande? Probeer dan de avond van tevoren je laatste maaltijd extra mager te houden, en de ochtend na de feestdag eventueel ook. Dit zorgt er voor dat je qua totale calorie inname nog goed uit kan komen!

Wat helpt is om in je caloriebudget als weekbudget te zien, in plaats van een teller die dagelijks reset. Een paar drankjes van 200 calorieën per stuk zijn een stuk makkelijker te compenseren wanneer je weet dat je bijvoorbeeld een weekbudget van 14.000 calorieën hebt!

Tip 5: Eet een eiwitrijke maaltijd na het drinken

Je lichaam kan eiwitten niet zomaar opslaan zoals bijvoorbeeld vet en koolhydraten. Je lichaam heeft dus om de zoveel uur eiwitten nodig om spieropbouw te maximaliseren, en spierafbraak te minimaliseren.

De kans is groot dat wanneer je een leuke koningsdag hebt gehad je al een tijd zonder eiwit zit. Het is daarom een goed idee om nog een portie eiwit te nemen voordat je naar bed gaat. Dit kunnen erg makkelijke opties zijn. Denk bijvoorbeeld aan een paar rijstwafels met kipfilet of gerookte zalm, maar ook een half bakje kwark met eiwitpoeder doet het heel goed!

Wanneer je vanavond en morgen gaat genieten van de verjaardag van de koning maar toch nog enigszins bewust bezig wil zijn met je doelstelling, doe je er goed aan door bovenstaande tips zeker in je achterhoofd te houden gedurende de dag.

Ook gaat het je zeker helpen om onze blog over alcohol en het effect op spiermassa en afvallen te lezen door hier te klikken.

Probeer in ieder geval lol te hebben en verstandige keuzes te maken. Je werkt niet voor niets zo hard in de sportschool!

Over de schrijver
Online coach die vrouwen helpt om hun lichaamsdoel te bereiken en deze ook te behouden.
Reactie plaatsen