8 tips om mentaal sterker te worden
27 december 2021 
7 min. leestijd

8 tips om mentaal sterker te worden

In deze blog geven we een aantal tips die je kan gebruiken om beter om te gaan met je tegenslagen en geven we je 8 tips om mentaal sterker te worden.

Sommige mensen lijken altijd snel terug te stuiteren van persoonlijk falen en tegenslagen, terwijl anderen hier erg veel moeite mee hebben en vaak in blijven hangen.

Hoe zit jij in elkaar? Wanneer je een tegenslag krijgt, pak je jezelf dan weer snel op en pas je je aan aan de omstandigheden? Of voel je je vaak overrompeld met weinig zelfvertrouwen in je eigen kunnen om de uitdaging aan te kunnen?

Wanneer je in de tweede categorie zit is er gelukkig goed nieuws. Er zijn namelijk strategieën en methodes die werken om mentale veerkracht en weerbaarheid op te bouwen. Mentale weerbaarheid is een kwaliteit en een vaardigheid die verbeterd kan worden door middel van oefeningen, discipline en hard werk.

Onze veerkrachtigheid wordt vaak getest wanneer de omstandigheden van het leven onverwachts veranderen op een negatieve manier. Denk bijvoorbeeld aan het sterven van een dierbare, verlies van een baan of het einde van een relatie. Zulke uitdagingen zorgen er echter wel voor de mogelijkheid om er uiteindelijk sterker uit te kunnen komen.

Hieronder hebben we een aantal technieken opgesomd die je helpen met je mentale weerbaarheid en veerkrachtigheid te verbeteren en beter om te kunnen gaan met de uitdagingen die het leven je brengt.

Denk er aan dat ieder mens uitdagingen en tegenslagen krijgt. Het verschil daartussen tussen mensen zit hem vaak in de omgang met deze tegenslagen.

Mentale kracht kan op verschillende manieren gedefinieerd worden. Het is een marker die individuele weerbaarheid en zelfvertrouwen weergeeft in het eigen kunnen. Dit kan zowel in sport, educatie of op de werkplek zijn. Vaak willen mensen hun mentale weerbaarheid vergroten om beter te kunnen presteren in competitieve situaties.

Er zijn verschillende definities en markers die gebruikt kunnen worden voor het analyseren van iemands mentale kracht. Over het algemeen wordt mentale kracht gezien als een aantal eigenschappen die iemand heeft om met moeilijke situaties om te gaan. Veel atleten moeten bijvoorbeeld mentaal sterk zijn, aangezien in de wetenschap er bijvoorbeeld een verband gelegd tussen succes in de sport en mentale kracht.

Hier onder staan een aantal tips om mentaal sterker te worden. Denk er aan dat mentale kracht vergroten en emotioneel stabieler worden niet iets is wat je binnen een paar dagen voor elkaar krijgt. Het kan met verloop van tijd zeker verbeterd worden.

Je kan het vergelijken met trainen. Na een dag of een week zie je weinig verschil, maar wanneer je na een jaar terug kijkt zul je merken dat je reactie op bepaalde situaties heel anders was.

Omgang met emoties

Je meest dominante gedachte bepaald vaak het eindresultaat. Elke dag heb je een dialoog in je hoofd. Deze gedachtes zijn vaak een mix van externe stimuli en je eigen geloof over jezelf. Sommige gaan uiteraard negatief zijn.

Maar om mentaal sterker te kunnen worden moet je echt leren om de positieve gedachtes zo veel mogelijk aandacht te geven.

Dit klinkt misschien als heel flauw advies, maar je gaat weinig mensen vinden die echt succesvol zijn die meer aandacht gaven aan hun negatieve gedachten. Wanneer je jezelf hebt overtuigd dat je die 10 kilo niet kan verliezen dan is de kans des te groter dat het je niet gaat lukken.

Mediteer

Verschillende vormen van meditatie worden al duizenden jaren gebruikt voor verschillende doeleinden. Waaronder vermindering van stress, mentale helderheid of voor ontspanning. Je hoeft helemaal geen zweverig persoon te zijn om te kunnen mediteren, het is ondertussen duidelijk welke voordelen het kan bieden. Mediteren is simpelweg een manier om een stapje terug te doen en in plaats van jezelf te identificeren met je emoties, probeer je hier met een objectieve blik naar te kijken.

Denk bijvoorbeeld aan een keer dat je heel boos was. Veel mensen zouden zeggen: “Ik ben boos.’’ Deze persoon identificeert zich met zijn of haar emotie.

Een persoon die veel aan meditatie doet kan zich onderscheiden van zijn of haar emotie.

De kunst van mediteren is dus om jezelf niet te identificeren met je emoties voor een heldere en objectieve blik naar voren.

Stel doelen

De vaardigheid om doelen te stellen en het proces om naar dit doel te werken te kunnen identificeren zal op zichzelf al voor meer wilskracht en mentale weerbaarheid zorgen. Doelen kunnen klein of groot zijn. Doelen kunnen bestaan uit fysieke gezondheid, emotioneel welzijn, carrière, financieel, spiritueel, er zijn te veel categorieën om op te noemen. Doelen die een element van vaardigheidsontwikkeling bevatten hebben een dubbel voordeel. Denk bijvoorbeeld aan een instrument bespelen.

Deze dubbelwerking zorgt voor een gevoel van competentie in je eigen kunnen. Deze competentie wordt dan bewijs voor je eigen identiteit en zal er dus voor zorgen dat je de volgende keer anders naar uitdagingen kan kijken, aangezien je wel vaker obstakels hebt overwonnen.

Doelen stellen en behalen zorgt dus niet alleen voor richting, maar ook voor bewijslast van je eigen kunnen, wat een erg sterke motivatie en drive kan zijn, en je geloof in je eigen kunnen zal verbeteren.

Blijf fysiek gezond

Je fysieke en mentale gezondheid gaan hand in hand met elkaar. Dit is waarom het belangrijk is om een gebalanceerd dieet te hebben, regelmatig te bewegen en goed te slapen. Dit kan er voor iedereen anders uit zien. Voor sommigen kan dit elke dag een lange wandeling zijn, voor anderen 3 keer per week in de sportschool krachttraining. Vind hierbij een activiteit waar je voldoening uit kunt halen, aangezien het anders ten koste gaat van de duurzaamheid van je sportieve gewoonte.

Het is keer op keer bewezen dat fysiek gezond blijven voor minder stress zorgt, betere stemming, en een lange termijn verbetering op alle vlakken.

Zoek de natuur op

Onderzoek laat keer op keer zien dat tijd in de natuur spenderen een erg positief effect heeft op onze mentale gezondheid. Een studie laat bijvoorbeeld zien dat het een positief effect heeft op je emotionele welzijn en je weerbaarheid.

Je hoeft niet naast een bos te wonen om jezelf in de natuur te kunnen begeven. Een klein park of een stille omgeving met wat groen en weinig mensen heeft hetzelfde effect. Voor de beste werking, probeer geen muziek, podcast of iets anders te luisteren. De afwezigheid van externe prikkels maakt het effect des te sterker.

De 10 minuten regel

Wanneer er iets is wat je echt niet wil doen zoals een zware training of beginnen aan een rapport, zeg dan tegen jezelf dat je het maar 10 minuten hoeft te doen. Wanneer deze 10 minuten voorbij zijn, geef jezelf dan ook toestemming om te stoppen wanneer je niet meer verder wil gaan.

Door aan een activiteit te beginnen die je eigenlijk niet wil doen train je je brein om niet te reageren op wat je voelt en deze impuls te negeren. Omdat je iets niet wil betekent niet dat je het niet kan. Op motivatie wachten is overbodig en vaak een valkuil aangezien je dan afhankelijk bent van iets waar je geen controle over hebt.

De 10 minuten regel kan je ook toepassen op grotere uitdagingen. Elke keer wanneer je iets doet wat je niet wil doen, heb je voor jezelf weer bewijslast dat je het wel kon en dat je niet naar je eigen impulsen hoeft te luisteren. Hiermee train je dus ook je discipline aangezien je met deze methode niet hoeft te wachten op motivatie.

Ga zitten met je gevoelens

De volgende keer als je boos, bang, angstig, verdrietig, alleen of jaloers bent, pauzeer dan even. Vaak dek je je eigen gevoelens op door op je telefoon te scrollen, de TV aan te zetten, je e-mail te checken, noem maar op. De volgende keer wanneer je deze gevoelens voelt opkomen, probeer ze dan eens echt te voelen. Een krampachtig gevoel in je borst? Misschien in je keel of je kaak?

Welke sensatie je ook voelt, ga er op in. Leg al je focus op deze gevoelens. Luister letterlijk naar de fysieke sensatie en blijf hier voor een paar minuten. Vraag daarna wat dit gevoel je probeert te vertellen.

Het klinkt misschien gek, maar dit soort oefeningen worden al jaren lang gebruikt in de psychologie en bij oude yoga methoden. Door dit te beoefenen krijg je erg veel inzicht in je eigen gewoonten om je slechte gevoelens te ontduiken en deze slechte gewoonte de volgende keer te kunnen voorkomen.

Voor sommigen is zitten met je gevoelens en luisteren een van de moeilijkste dingen die er zijn. Dit is des te meer reden om er mee te beginnen en echt een keer te luisteren waarom je bepaalde gevoelens nu echt voelt.

Met deze oefening bouw je niet alleen je mentale weerbaarheid op, je gaat het ook merken in je relaties, omgang met oud trauma en het breken van slechte gewoontes.

Fouten toegeven

Mensen die mentaal sterk zijn doen nooit alsof hun fouten nooit gebeurd zijn of dat het niet hun schuld is, wat tegenwoordig wel de standaard is geworden. Eigenaarschap is hier de sleutel. Wanneer je niet je fouten toe kan geven, graaf je alleen maar een dieper gat voor jezelf. Je zorgt alleen maar voor minder vertrouwen binnen je relaties en binnen jezelf. In plaats van dat je te trots bent om te zeggen dat je fout bent, neem honderd procent verantwoordelijkheid.

Wanneer je je fouten toegeeft kan je hier ook daadwerkelijk een les uithalen, en ben je op het goede pad van zelfontwikkeling. Wanneer je dit niet doet, blijf je je steeds aan dezelfde steen stoten, en kan je er ook niet mentaal sterker van worden.

Veel mentale kracht komt doorgaans neer op het hebben van doelen en er aan werken en de omgang met emoties, en dan met name emotionele tegenslagen. Hopelijk helpt deze blog je op weg om er voor te zorgen dat je straks elke tegenslag een plek kunt geven en met een andere blik er naar kan kijken.

Over de schrijver
Stijn is een competitief powerlifter en coacht mannen die fysiek en mentaal sterker willen worden.
Reactie plaatsen