De kracht van dankbaarheid en hoe het jouw leven posititief kan veranderen
30 november 2021 
in Mindset
12 min. leestijd

De kracht van dankbaarheid en hoe het jouw leven posititief kan veranderen

Iedereen maakt wel eens moeilijke tijden mee. Het is een voorwaarde voor het leven. Het is tijdens moeilijke perioden makkelijk om je overrompeld of gedraineerd te voelen. Negatieve gedachten komen vaker voor, wat het weer moeilijker maakt om de positieve kanten te zien. 

Een simpele oefening kan je helpen om een beter perspectief te houden, namelijk dankbaar zijn. In deze blog gaan we een kijkje nemen in de kunst van dankbaarheid, en hoe je er gelukkiger en gezonder van wordt. 

Wat is dankbaarheid 

We beginnen met de definitie van dankbaarheid? Je bent vast bekend met dankbaar zijn in de vorm van dankjewel zeggen wanneer iemand iets voor je doet. Dankbaarheid is iets genuanceerder dan simpelweg dankjewel zeggen tegen de bediende wanneer je je colaatje krijgt. 

Dankbaarheid wordt gedefinieerd als een positieve emotionele reactie die een biologische rol speelt. Het is de waardering van de waardevolle en belangrijke dingen in ons leven. 

Er zijn erg veel manieren om dankbaarheid te oefenen waar we later op in gaan. De voordelen die je er aan kan overhouden zijn indrukwekkend! 

Dankbaarheid quote

"Dankbaarheid is de kortste weg naar geluk" 

Waarom is dankbaarheid belangrijk? 

Voordat we ingaan op de specifieke voordelen van dankbaar zijn is het belangrijk om het eerst over het algehele belang van dankbaar zijn te hebben. Voor sommige kan het namelijk een erg zweverige term zijn. Er is echter wetenschappelijk onderzoek wat laat zien dat het daadwerkelijke effecten heeft en voordelen met zich meebrengt.

Studies laten zien dat dankbaarheid verschillende fysieke, psychologische, emotionele en sociale voordelen met zich meebrengt. Het is geen geneesmiddel voor alles, maar het kan je wel helpen om bepaalde zaken in je leven met een objectieve blik te bekijken. 

Veel mensen voelen zich tegenwoordig niet voldaan en voelen alsof hun leven niet compleet is. Dit heeft te maken met verschillende mogelijke oorzaken. Zo kunnen de corona maatregelen invloed hebben op je gedachtes, waardoor je het moeilijk vindt om dankbaar te zijn. Of wordt je geleefd bij je huidige baan, waar je het eigenlijk helemaal niet naar je zin hebt. 

Wanneer je deze gevoelens hebt is het erg makkelijk om in de “what ifmindset te leven: “Wat nou als ik dat had wat hij ook heeft?”. Dankbaarheid helpt hierbij door je een ander perspectief te brengen. 

Is dankbaarheid voor iedereen? 

Voordat we in de wetenschap duiken en de feiten achter dankbaar zijn is het belangrijk om te kijken of dankbaarheid iets voor jou is. Er zijn namelijk verschillen in hoeverre iemand dankbaar kan zijn van zichzelf. Dit wordt ‘trait gratitude’ genoemd. Deze factor bepaald hoe dankbaar je je kan voelen. Factoren zoals genetica, cultuur en persoonlijkheid hebben hier allemaal impact op. Het is nog niet echt bekend in hoeverre een persoon zichzelf kan ‘trainen’ om zich dankbaar te voelen. 

Het kan dus ook zo zijn dat het voor jou daadwerkelijk minder effect heeft dan voor iemand anders. Wordt dus niet ontmoedigd wanneer het niet lukt. Maar daar is maar een manier om achter te komen: Door het te proberen! 

De kracht van dankbaarheid

Nu gaan we even een kijkje nemen naar de wetenschap en de kracht van het beoefenen van dankbaarheid. Er is redelijk wat onderzoek naar gedaan, maar we hebben de belangrijkste hieronder voor je opgesomd: 

Meer voldoening uit het leven

Een studie uit 2003 bevond dat mensen die regelmatig dankbaarheid beoefende op wat voor manier dan ook een stuk meer voldoening uit hun leven haalden dan de mensen die dit niet deden. Ze voelden zich optimistischer en een betere verbinding met anderen. 

De conclusie van deze studie was dan ook dat dankbaarheid beoefenen resulteerde in een substantiële en consistente toename in het welzijn van het individu. 

Minder stress en depressieve gedachtes

Wanneer het aankomt op je mentale gezondheid gaat dankbaarheid verder dan alleen geluk creëren. Studies laten namelijk zien dat dankbaar zijn er voor kan zorgen dat je optimistischer wordt en een lagere mate van stress en depressie ervaart. 

Toch was er ook een studie die bevond dat de voordelen van dankbaarheid beoefenen een kleine tot geen impact hadden op angst en depressie. Denk er aan dat het dus niet voor iedereen is en wanneer je echt ergens last van hebt professioneel medisch advies op gaat vragen! 

Toename fysieke gezondheid

Tot dusver hebben we alleen wetenschap behandeld waarin dankbaarheid wordt behandeld als een intern en emotioneel concept. Er is ook wetenschap die laat zien dat het zeker ook een positieve impact kan hebben op je fysieke gezondheid. Een studie uit 2014 laat zien dat er een positieve correlatie was tussen dankbaarheid en zelf-gerapporteerde fysieke gezondheid. 

Zelfverzekerdheid vergroten

Een van de vele markers van lange termijn welzijn is je zelfverzekerd voelen. Een studie uit 2011 bevond dat dankbaarheid beoefenen als een tool gebruikt kon worden om de voldoening die je uit je leven haalt en zelfverzekerdheid te vergroten.

Betere slaap

Het kan dus zeker een goede tool zijn om gevoelens van mentaal welzijn te bevorderen, maar wist je dat er zelfs onderzoek is dat dankbaarheid je slaap kan bevorderen? Waarschijnlijk heeft dit te maken met het stress-verlagende effect wat dankbaarheid je kan brengen. Dit vertaalt zich dan weer naar betere en diepere slaap. 

3 manieren om meer dankbaar te zijn

De voordelen die dankbaar zijn kunnen bieden zijn duidelijk, dus hoe zorgen we er nu voor dat we dankbaarheid daadwerkelijk kunnen beoefenen? Er zijn een aantal oefeningen en methoden die je kunt implementeren. 

Hieronder de meest voorkomende opgesomd: 

Meditatie

Een studie uit 2017 bevond dat dankbaarheidsmeditatie emoties kan reguleren en dus stress kan verminderen. Dankbaarheidsmeditatie is even een moment zonder externe prikkels en de tijd nemen aan alle dingen waar je dankbaar voor bent. Een favoriet van ons is om dit in de ochtend te doen meteen wanneer je uit bed komt. Een paar minuten is al voldoende! 

Zie onderstaande mediatie als voorbeeld

Dankbaarheid map 

Als je erg visueel ingesteld bent is dit de perfecte manier om dankbaarheid te beoefenen. Je creëert een visueel moodboard die alle aspecten bevat waar je dankbaar voor bent. Wanneer deze klaar is kan je hem ergens plaatsen waar je hem vaak ziet zodat je elke dag een stukje dankbaarheid ziet. 

Dankbaarheid pot 

Met deze methode schrijf je kleine stukjes tekst op over dingen waar je dankbaar voor bent of bent geweest. Deze papiertjes stop je in een pot of container. Dit is niet alleen een visuele manifestatie voor de dingen waar je dankbaar voor bent, maar ook om terug te lezen wanneer je een herinnering nodig hebt. 

Dagboek 

Een van de meest veelvoorkomende en effectieve manieren om dankbaarheid te beoefenen is een dagboek speciaal voor dankbaarheid bijhouden. Dit is een beetje zoals een dagboek bijhouden, maar in plaats van de gebeurtenissen bijhouden die je op die dag gedaan hebt, schrijf je de dingen op waarvoor je dankbaar bent. 

Dit is niet iets wat je iedere dag hoeft te doen. Onderzoek laat zien dat 1 tot 3 keer per week genoeg is. 

Wanneer je iets opschrijft in je dagboek, schrijf dan 5 tot 10 dingen op waarvoor je dankbaar bent. 

Je hoeft niet een gigantische waslijst aan dankbaarheden op te schrijven. Het kan zo simpel zijn als een klein lijstje met bullet-points voor de dag. Wanneer je dit vaker doet kan je je lijstjes uitbreiden. 

Waar begin ik? 

Op het begin is het wellicht niet makkelijk om aan aspecten te denken waar je dankbaar voor bent. 

Hieronder staan wat zaken waar je aan kan denken om je op weg te helpen: 

Alledaagse activiteiten

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend dat we onszelf er niet eens bewust van maken hoe dankbaar we eigenlijk mogen zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je koffie in de ochtend, je favoriete liedje, een trui die je fijn vindt of het zonnetje wat schijnt.

Herinneringen

Het hoeft niet allemaal in het hier en nu te zijn. Je kan ook aan dingen denken die je meegemaakt hebt zoals vakanties, verjaardagen of andere belangrijke momenten.  Het is goed om deze mooie momenten voor jezelf even her te beleven. Zoek een rustig plekje, doe je ogen dicht en denk eens aan dat ene moment. Wat voel je dan?

Belangrijke mensen

Iedereen heeft wel een paar mensen om zich heen die erg belangrijk zijn. Je vrienden, familie en zelfs je collega’s spelen een grote rol in je leven. Denk aan de mensen wiens liefde en ondersteuning je hebben geholpen.  Kan je al gelijk wat namen opnoemen? Stuur die personen eens een appje of een kaartje en laat ze weten hoe dankbaar jij voor ze bent.

Natuur

 We leven momenteel in een digitale wereld, waar veel achter onze laptop/ mobiel gebeurt. Alleen hallo kijk eens naar buiten! We leven in en mooie wereld met prachtige natuurgebieden waar we echt wel wat meer dankbaar voor kunnen zijn. Ga naar buiten, haal een frisse neus en besef even hoe leuk het hier is. Het helpt ook om zonder afleiding een keer te gaan wandelen, in plaats van  afgeleid te worden door je muziek of podcasts ben je er veel meer bewust wat er om je heen gebeurt en zie je veel meer mooie dingen. 

Vriendelijkheden

Wanneer iemand iets leuks voor je doet, maakt niet uit hoe klein, dan kan dankbaarheid je helpen om deze positieve gevoelens vast te houden. Zeg hallo tegen die voorbijganger of lach eens naar een ander. Een leuke lach kan iemands dag al een boost geven.

Prestaties

Gedurende je leven werk je waarschijnlijk naar doelen, je beoefent verschillende vaardigheden en toonde je je capaciteiten. Deze prestaties kunnen je ook weer helpen met zelfverzekerd voelen. 

Rust

Wees dankbaar voor de momenten waarin je tijd hebt voor rust en momenten waarin je alles tot je kan nemen. Ze hoeven niet geweldig of speciaal te zijn, je kan nog steeds dankbaar zijn. 

Conclusie 

We hebben gekeken naar de kracht die dankbaar zijn je kan brengen. Er is genoeg bewijs dat suggereert dat het veel voordelen met zich mee kan brengen voor zowel fysieke als mentale gezondheid. Het is niet voor iedereen en het is ook zeker geen geneesmiddel voor alles, maar het is bewezen dat dankbaarheid en geluk in ieder geval een correlatie hebben. 

Hopelijk heb je nu een houvast voor waar je kan beginnen. Begin met een aantal minuten per dag en bouw het langzaam op! 

Heb je nog meer vragen? Je kan altijd een gratis intake aanvragen met een van onze coaches!

Over de schrijver
Online fitness coach die vrouwen helpt om af te vallen en leert om gelukkiger te zijn met wie je nu bent.
Reactie plaatsen