aerobe training

Wat is aerobe training?

Aerobe training, een term die je vaak in cardiovasculaire trainingen terugvindt.  In deze post ga ik je uitleggen wat het is en hoe het gebruikt wordt.

Een term die voorkomt bij conditie training. Aerobe training is een langere cardiovasculaire training zoals lopen, fietsen, zwemmen enzovoort. Dit soort trainingen worden gebruikt om je uithoudingsvermogen te vergroten of om af te vallen. Tijdens een aerobe training gaat je lichaam suikers en vetten aanspreken als energiebron. In je lichaam is een vrijwel onbeperkte voorraad van vetten die het lichaam kan gebruiken. Door veel rustige duurtrainingen te doen leert je lichaam de beschikbare vetten efficiënt te gebruiken.

De aerobe-anaerobe drempel

Je aerobe drempel  is het punt waarop het lichaam bij een fysieke inspanning melkzuur begint te vormen als bijproduct van de aerobe glycolyse (de verbranding van suikers). Het is een indicator voor de verschuiving van vetverbranding naar de verbranding van suikers. Wanneer je dus op een lagere intensiteit traint ga je meer je vetten aanspreken als energiebron. Deze trainingen liggen meestal tussen 60 en 80 procent van je maximale hartslag. Je kan dit testen door de babbeltest tijdens een training te doen, kan je niet meer vlot babbelen dan ligt je hartslag te hoog en ben je te hard aan het gaan. Hoe meer je rond dit punt traint, hoe efficiënter je lichaam gaat worden in het vervoeren van zuurstof en vetten. Vervolgens ga je na een tijd een grotere afstand kunnen doen op dezelfde intensiteit. Moest je nog meer willen weten over cardiotraining.

Reactie plaatsen