wat-is-een-excentrische-beweging

Wat is een excentrische beweging?

Een term voor een beweging tijdens een oefening. Je hoort hem wel af en toe als een PT in de fitness het even zegt. Hieronder leg ik je even uit wat het betekent.

De beweging zelf stelt niet zo heel veel voor. Excentrisch is het laten zakken van een gewicht, dit onder controle. Dus niet je gewicht zomaar laten vallen. Als we gaan kijken wat er precies gebeurt, zie je dat de weerstand, het gewicht in dit geval groter is dan de kracht die jij erop uitvoert. Hierdoor gaat je gewricht bewegen en je spier op zijn maximale lengte gaan. Je zal het alvast wel al eens meegemaakt hebben dat je een setje bezig ben en op de laatste herhaling het gewicht niet meer omhoog krijgt. Het gewicht begint rustig te zakken. Je spieren zijn hier nog steeds aan het werken, alleen kunnen ze niet genoeg kracht vrijmaken om tegen de weerstand in te gaan. Je doet het natuurlijk niet alleen als je tot falen gaat. Iedere repetitie dat je je gewicht rustig laat zakken doe je een excentrische beweging. Een simpel voorbeeld is je bicep. Wanneer je een curl met een dumbell doet, zal je wanneer je het gewicht laat zakken er controle over hebben. Als dit niet zo is dan raad ik je aan om dit te doen. Niet alleen om betere spier hypertrofie te genereren maar ook om blessures tegen te gaan.

Excentrische bewegingen en spierafbraak

Vaak wordt wel gezegd dat excentrisch trainen beter is voor spiergroei, maar dat is niet volledig onderbouwd. We weten dat er tijdens een excentrische fase scheurtjes in de spieren ontstaan. Deze worden in de 24-72 uur na een training door je lichaam herstelt en versterkt worden. De claim zou zijn door meer excentrisch werk te doen je ook meer spier zal aanmaken. Helaas zit je altijd gebonden aan je herstelcapaciteit. Ga je dus meer beginnen afbreken dan je kan bouwen, dan bied het dus geen meerwaarde. Wat wel duidelijk is, blijft het feit dat normaal trainen en af en toe wat extra excentrisch werk erin gooien geen kwaad kan. Maar ga er dus zeker niet je hele training rond baseren. Voor meer algemene info kan je op onze kennisbank gaan.

Reactie plaatsen