Wat-is-hypertrofie

Wat is hypertrofie?

Hypertrofie, een term die je enorm vaak ziet terugkomen in de sportwereld. Wat het precies is leg ik hieronder voor je uit.

Wat is hypertrofie

Hypertrofie oftewel spierhypertrofie is een hypertrofie van spieren waarbij het skeletachtig spierweefsel in grootte toeneemt door volumevergroting van afzonderlijke spiercellen. Nu wat is een hypertrofie? Een hypertrofie is weefsel of organen die in grootte toenemen door vergroting van het volume van afzonderlijke cellen. Dit resulteert zich dus in spiergroei.⁣ Dit zegt voor jouw waarschijnlijk heel weinig, eerst zal je moeten begrijpen wat de opbouw van een spiercel is. ⁣ Jouw spieromvang kan potentieel groeien door het vermeerderen van het sarcoplasmavolume oftewel door het toenemen van samentrekbare eiwitten.⁣ ⁣ Ingewikkelde dingen allemaal maar wat betekend dit nu uit de literatuur voor iemand in de sportschool die als doel heeft zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen.⁣

Tips om hypertrofie te bevorderen

  • TIP 1: KIES EEN FREQUENTIE VOOR ELKE SPIERGROEP.⁣ 2 tot 6 keer per week is een perfecte regel om aan te houden voor frequentie!⁣
  • ⁣TIP 2: MAAK EEN OEFENINGSELECTIE OP BASIS VAN BEWUSTE KEUZES.⁣ Jij moet keuzes maken op basis van jouw lichaam om een zo optimaal mogelijke selectie te maken van oefeningen. Dit is strikt individueel rekening houdend met je stimulus vs herstel ratio!⁣
  •  TIP 3: SCHETS EEN BEELD VAN HERHALINGEN⁣ Je hebt geluk, uit de huidige studies kunnen we vermelden dat alles tussen 5 max herhalingen of 30 max herhalingen prima is! Een diversiteit in herhalingen is het meest aan te raden. Zo ga je voor je eigen lichaam ervaren welke bewegingspatronen de beste stimulus tot vermoeidheid ratio heeft.⁣ ⁣

EXTRA: je wil liefst ook niet tot falen trainen want dit gaat jouw herstel belemmeren, maar hier ga ik nog niet verder op in gaan!⁣

 

Reactie plaatsen