wat-is-supercompensatie

Wat is supercompensatie?

Als je meer spiermassa wilt dan is het belangrijk dat je de supercompensatie wet weet. In deze kort blog ga ik uitleg geven over de supercompensatie.

Supercompensatie treedt op na een training, waarbij het lichaam sterker hersteld is dan voorheen. Het is namelijk zo dat na een training er spierschade plaats vind en je lichaam hier van moet herstellen. Tijdens het herstel proces zal je lichaam dus altijd sterker herstellen dan het was, zodat hij weer een grotere trainingsprikkel aan kan en er spiermassa wordt aangemaakt. Dit laatste noemen we dus supercompensatie. Als er niet op tijd een nieuwe trainingsprikkel wordt gegeven als het lichaam zich in de supercompensatie fase zit, dan gaat het lichaam weer terug naar zijn begin niveau. 

Bro split en supercompensatie

Er wordt vaak gespot met de bro split. En dit komt voornamelijk door het suboptimaal gebruik van de supercompensatie. Je zal afhankelijk van je training binnen de 24 en 72 uur herstelt zijn en in je supercompensatie zitten. Dat betekent als je maandag borst traint dat je die woensdag of donderdag alweer zou moeten trainen. Bij een bro split train je je borst pas de komende week, dus mis je een grote kans voor spiergroei. Ook al train je die spiergroep helemaal kapot die dag en denk je misschien dat je goed werk hebt geleverd. Maar dat is helemaal niet zo. Zoals je hier kan zien breek je alleen maar weefsels af tijdens je training. En ga je dit te fel doen dan kan je lichaam dit niet volledig herstellen, wat dan weer een factor is voor een minder optimale training.

De impact van verschillende trainingen en supercompensatie

Tijdens krachttraining hangt de supercompensatie vooral af van het volume dat je draait. Als jij maar 2-3 sets in een training doet dan kan je bijna elke dag iedere spiergroep trainen. Dit komt doordat de afbraak minimaal is en je lichaam niet lang hoeft te werken om dit te herstellen. Om dit toe te passen moet je vooral veel testen en data bijhouden. Als jij een bepaald volume wilt draaien, schrijf het op voor 6-8 weken en kijk wat je progressie doet. Je kan daaruit gaan afleiden of je meer, minder of misschien wel op het juiste volume/frequentie zit.    

Reactie plaatsen