wat-is-de-glycemische-index

Wat is de glycemische index?

De glycemische index is een hulpmiddel dat vaak wordt gebruikt om een beter beheer van de bloedsuikerspiegel te bevorderen. Verschillende factoren zijn van invloed op de glycemische index van een levensmiddel, waaronder de voedingssamenstelling, kookmethode, rijpheid en de hoeveelheid bewerkingen die het heeft ondergaan. De glycemische index kan niet alleen helpen om u meer bewust te maken van wat u op uw bord legt, maar ook om gewichtsverlies te bevorderen, uw bloedsuikerspiegel te verlagen en uw cholesterol te verlagen. Dit artikel gaat dieper in op de glycemische index, inclusief wat deze is, hoe deze uw gezondheid kan beïnvloeden en hoe u deze kunt gebruiken.

De glycemische index (GI) is een waarde die wordt gebruikt om te meten hoeveel specifieke voedingsmiddelen de bloedsuikerspiegel verhogen. Voedingsmiddelen worden geclassificeerd als voedingsmiddelen met een laag, gemiddeld of hoog glycemisch gehalte en gerangschikt op een schaal van 0-100. Hoe lager de GI van een bepaald voedingsmiddel, hoe minder het uw bloedsuikerspiegels kan beïnvloeden (1). Hier zijn de drie GI-beoordelingen:Laag: 55 of minder Gemiddeld: 56-69 Hoog: 70 of hoger

Voedingsmiddelen met veel geraffineerde koolhydraten en suiker worden sneller verteerd en hebben vaak een hoge GI, terwijl voedingsmiddelen met veel eiwitten, vetten of vezels doorgaans een lage GI hebben. Voedingsmiddelen die geen koolhydraten bevatten, krijgen geen GI toegewezen en omvatten vlees, vis, gevogelte, noten, zaden, kruiden, specerijen en oliën. Andere factoren die de GI van een levensmiddel beïnvloeden, zijn onder meer de rijpheid, de kookmethode, het soort suiker dat het bevat en de hoeveelheid bewerkingen die het heeft ondergaan. Houd er rekening mee dat de glycemische index verschilt van de glycemische belasting (GL). In tegenstelling tot de GI, die geen rekening houdt met de hoeveelheid gegeten voedsel, houdt de GL rekening met het aantal koolhydraten in een portie van een levensmiddel om te bepalen hoe dit de bloedsuikerspiegel kan beïnvloeden. Om deze reden is het belangrijk om rekening te houden met zowel de glycemische index als de glycemische belasting bij het selecteren van voedingsmiddelen om een gezonde bloedsuikerspiegel te ondersteunen.

Reactie plaatsen