Post-workout-inname

Wat is de post-workout inname?

De post-workout inname, vaak ook wel de periode van het anabolic window genoemd. Hieronder leg ik uit wat het precies is.

Het doel van een post-workout maaltijd is de energie aanvullen die je bij de training gebruikt hebt om te herstellen. Dit kan zijn in de vorm van een shake of een maaltijd. Voor duurtraining zijn dit vooral snelle en langzame koolhydraten. Bij krachttraining heb je ook baat bij eiwitten, Als we het over sport in het algemeen hebben dan is je post-workout een van de belangrijkste maaltijden van je dag. Je lichaam zit in een staat waar herstel maximaal gaat plaatsvinden. Hiervoor wil je natuurlijk voldoende brandstof aanleveren. Wat voor sport je ook gedaan hebt, je zal een maaltijd willen eten die zowel eiwitten, koolhydraten en vetten bevat. En nee dit moet niet binnen een half uur na je training, maar je zou niet langer dan 5-6 uur willen wachten tussen maaltijden in. Dit komt omdat eiwitten ongeveer 6 uur lang in je bloed aanwezig zijn en dus herstel dienen. Heb je gevast een zeer zware training gedaan dan is het wel belangrijk dat je zo snel mogelijk voedingstoffen inneemt. Dit omdat er geen reserves in je maag of darmen zijn die op dat moment kunnen worden opgenomen. Dus daar wil je liever niet 6 uur wachten voor je iets gaat eten. Een shake kan zeker ook, maar weet wel dat dit nooit een volledige maaltijd zal vervangen.

Reactie plaatsen