energie-inname

Wat is energie inname?

Als we het over calorieën hebben dan hebben we het ook vaak over de energie inname. Hieronder leg ik voor je uit wat het is.

Energie inname wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid kilocalorieën(kcal) die je tot je neemt. 1 kcal is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 kg water met 1 graad Celsius te verhogen. De hoeveelheid energie hangt af van de hoeveelheid vetten, koolhydraten, eiwitten en alcohol je consumeert. Hoeveel energie iemand verbruikt is afhankelijk van geslacht, lengte, leeftijd, gewicht en activiteitenniveau. Dit is dus geheel persoonsafhankelijk.

Waarom wil je je energie inname weten

 Ons lichaam is in een continue gevecht om in homeostase te blijven. Alle processen die ons lichaam op een dag doet, van liggen op de zetel tot hardlopen na werk. Hebben allemaal energie nodig. Om je doelen te behalen, of dit nu afvallen of bijkomen is. Of misschien wel gewoon blijven waar je bent. Moet je weten hoeveel energie je tot je moet nemen, in de vorm van voedsel dan. Om te bepalen wat je nodig hebt zijn er genoeg berekeningen online te vinden, waar je dan zelf nog je eigen kleine aanpassingen aan kan maken. De basis hierachter leg ik je hier even uit.

  • Je BMR of basal metabolic rate. Dit is de hoeveelheid energie die je lichaam verbruikt om te overleven. Al je functies in je lichaam vlot te laten lopen.
  • Je NEAT of non exercise activity thermogenisis. Energie die verbruikt wordt door dagelijkse bewegingen. Zoals typen achter je laptop, wandelen in de winkel, twitchen met je been.
  • Je TEF of thermogenic effect of food. De energie die nodig is om voedingsstoffen te verteren.
  • Je EAT of exercise activity thermogenises. De energie die verbruikt wordt wanneer je aan het sporten bent.

Al deze waardes samen gaan je energieverbruik op een dag tonen. Afhankelijk van jou doelen kan je jou energie inname daaraan afstellen.

Reactie plaatsen