Wat-is-tryptofaan

Wat is tryptofaan?

Tryptofaan, waarschijnlijk een woord dat je nog nooit hebt gehoord. Toch wel zeer belangrijke bouwstof. Hieronder ga ik er wat dieper op in.

L-tryptofaan is één van de essentiële aminozuren. Dat betekent dat mensen het niet zelf aan kunnen maken in het lichaam. Om die reden moeten we het via onze voeding binnen krijgen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van voedingsmiddelen die l-tryptofaan bevatten:

  • Eieren
  • Melk
  • Kalkoen
  • Rijst
  • Banaan
  • Aardappelen
  • Kabeljauw
  • Soja
  • Kaas
  • Varkensvlees
  • Zalm
  • Quinoa

De werking van tryptofaan

De aanbevolen dagelijkse dosis l-tryptofaan is 5 mg per kilo lichaamsgewicht. Voor een gemiddeld persoon van 70 kilo is dat 350 milligram per dag. Met een dieet dat rijk is aan de voorgenoemde voedingsmiddelen zul je hier in de meeste gevallen ruimschoots aan komen. L-tryptofaan is een bouwstof voor de neurotransmitter serotonine en het hormoon melatonine. Wanneer l-tryptofaan het lichaam binnenkomt via de voeding, wordt het opgenomen in het bloed. Hierna bereikt het de hersenen en daar wordt het opgenomen vanuit het bloed. Daarna wordt het verspreid door de hersenen en neuronen nemen het molecuul op. Verschillende metabolische processen in elk neuron zorgen er dan voor dat l-tryptofaan wordt omgezet in melatonine. Dit gaat als volgt: eerst wordt l-tryptofaan omgezet in 5-htp (wat je wellicht ook wel bekend voorkomt). 5-htp wordt op zijn beurt weer omgezet in serotonine. Dit wordt via een tussenstap weer gebruikt wordt om uiteindelijk het hormoon melatonine aan te maken.

Reactie plaatsen