Sportschool weer open: 3 Tips om verantwoord te trainen
12 januari 2022 
4 min. leestijd

Sportschool weer open: 3 Tips om verantwoord te trainen

Het moment waar we allemaal, al sinds het begin van de  2022 gretig op zaten te wachten, zit er nu toch echt aan te komen… De sportscholen mogen weer open! Tot grote opluchting van heel fitnessend Nederland kan iedereen eindelijk weer trainen in een sportschool, wel op 1,5 meter afstand.

De verleiding is natuurlijk groot om je vol overgave weer op de gewichten te storten. Een aanpak met iets meer beleid en een planning is hier toch de verstandigere optie. In deze blog wil ik je tips en aandachtspunten meegeven om ervoor te zorgen dat het hervatten van jouw zware krachttraining weer een succes wordt.

Wanneer gaan de sportscholen in 2022 open?

In 2022 zijn de sportscholen nog niet open geweest, maar het is zo ver. De sportscholen mogen open.

Op de persconferentie van vrijdag 14-01-2022 is er bekend gemaakt dat de sportscholen op zaterdag 15 januari 2022  weer weer binnen mogen
sporten.

Wel is er een voorwaarde, namelijk dat het aantal besmettingen van het virus moeten dalen. In België waren de sportscholen al open, waarschijnlijk hadden ze daar sneller door dat sporten essentieel is voor de volksgezondheid. . Het is natuurlijk op voorbehoud, maar na al die maanden thuis trainen en home workouts doen is het toch leuk om naar uit te kijken.

Regels voor als de sportscholen zaterdag open gaan

  • Maximum van 30 personen per ruimte en iedereen houdt 1,5 meter afstand
  • Personal training met maximaal 2 personen en trainer op 1,5 meter afstand
  • Grote groepslessen niet toe gestaan voor mensen boven de 17 jaar
  • Kleedkamers blijven gesloten
  • Reserveren verplicht

3 Tips om te beginnen met sporten nu de sportscholen open gaan

Nu we weer fanatiek mogen gaan sporten en lekker de hele week vol kunnen reserveren met sportmomenten is het wel verstandig om bewust te zijn van een aantal principes. Je wilt namelijk niet nu met een blessure thuis zitten, omdat jij gelijk weer zwaar bent gaan trainen. Ik deel je mijn 3 tips voor als jij weer kan trainen in de sportschool.

Wacht nog even met je "beast mode" nu je weer kan trainen in de sportschool

We willen natuurlijk niets liever dan ongeremd tekeergaan in de sportschool, zodra we daar weer de kans toe krijgen. Toch moet je hier echt mee oppassen. Grote kans dat je tijdens de corona lockdown niet met dermate zware gewichten en apparatuur hebt kunnen trainen zoals je dat graag had gewild. Dit heeft als gevolg dat je lichaam deze mate van belasting niet meer gewend is.

Als jij je krachttrainingen weer oppakt op het punt waar je vóór de lockdown was geëindigd, dan riskeer je flinke blessures.

 Verwacht ook niet dat je tijdens de eerste week terug in de gym weer op je voormalige niveau zit. Muscle memory is daadwerkelijk een bestaand iets, echter, hier wil je ook niet te overhaast mee aan de haal gaan. Gun jezelf de tijd die ervoor nodig is om je gym workouts en routine weer helemaal eigen te maken.

Geef je lichaam de kans om weer te wennen aan de zware belasting die hierbij komt kijken. Bespaar je pezen en gewrichten en bouw langzaam maar zeker de mate van belasting weer op. We hebben het lang genoeg moeten missen, dus: geniet, maar sport met mate.

Hou rekening met bewegingspatronen tijdens het trainen

Er bestaat een grote kans dat je tijdens de lockdown geen zware squats, deadlifts of andere oefeningen hebt kunnen doen, waar je normaal gesproken aardig wat gewicht mee weet te verplaatsen.

Tenzij je hebt geïnvesteerd in een thuisgym – die de afgelopen paar maanden als paddenstoelen als de grond schoten. Helaas was dit niet voor iedereen het geval. Het merendeel van de mensen heeft zich moeten redden met een simpel setje dumbells, enkele resistance bands en een gezonde portie motivatie om in de woonkamer hun workout uit te voeren. Dit heeft ertoe geleid dat we bepaalde bewegingspatronen niet meer gewend zijn. Natuurlijk verleer je deze niet van de ene op de andere dag, maar het is wel belangrijk om je te focussen op het (opnieuw) eigen maken van deze patronen.Kay laat een verticale press zien

Zie het als een mooi startpunt om met een ‘clean sheet’ je compounds weer op te pakken met uitstekende vorm. Als dat allemaal alweer lekker loopt, kun je weer progressive overload beginnen toe te passen op je lifts.

Pas je intensiteit en volume aan nu de sportschool weer open is

We hoopten natuurlijk allemaal dat het nooit zo ver zou komen dat de sportscholen daadwerkelijk dicht zouden moeten. Wij draaiden nietsvermoedend op volle intensiteit in volume onze trainingen. Het is wijselijk om dat niet meteen weer te hervatten op hetzelfde niveau. Starten op een verlaagd volume kan je een hoop blessureleed besparen.

Begin met wat minder setjes dan ‘normaal’ en ga ook niet meteen weer tot falen trainen. Probeer ervoor te zorgen dat alle oefeningen weer eigen worden, je spieren en gewrichten weer kunnen wennen aan de belasting en vanuit daar kun je weer stapsgewijs opbouwen naar je ‘oude’ niveau, én daar voorbij natuurlijk!

Heb jij nog geen duidelijk plan klaarliggen voor wanneer de sportscholen weer zullen openen maar wil je er wel voor zorgen dat je meteen productief aan de slag kan? Neem gerust contact op met één van onze coaches.

Over de schrijver
Grow Coaching is een team van transformatieve coaches in de fitness branche.
Reactie plaatsen