Wat is er nodig voor een bodybuilding wedstrijdvoorbereiding?
10 oktober 2022 
5 min. leestijd

Wat is er nodig voor een bodybuilding wedstrijdvoorbereiding?

Je bent op het punt aangekomen waarbij je inmiddels al honderden foto’s op instagram langs hebt zien komen van bodybuilding wedstrijden. Je ziet de indrukwekkende podiumfoto’s, je ziet de gezellige backstage vibes en vooral die post workout feestmaaltijden spreken je wel aan.

Maar wat is er nou eigenlijk écht nodig voor een bodybuilding wedstrijd? Wat is ervoor nodig om tot die mate van conditionering te komen en belangrijker nog, heb ik het daadwerkelijk in me om dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen? In deze blog leg ik je alles uit over wat je nodig hebt om je voor te bereiden voor een bodybuilding wedstrijd en wat er bij komt kijken.

Wanneer mensen aan een bodybuilding wedstrijd denken denken ze vooral aan de paar minuten op het podium. Echter vindt 99,9% van het traject plaats voordat je überhaupt op het podium stapt. Hieronder zijn een aantal dingen die je voor jezelf duidelijk moet hebben voordat je er aan begint.

Waarom wil je aan een bodybuilding wedstrijd meedoen?

Wanneer je de keuze maakt om jezelf te committeren tot een bodybuildingwedstrijd móét jouw ‘waarom’ sterk genoeg zijn. De reden achter jouw keuze hierin moet dermate veel voor je betekenen anders gaat het gewoon niet voldoende zijn om jou door de, onvermijdelijke, moeilijke momenten in prep heen te trekken.

Er zullen dagen bij zitten waarbij je je "on top of the world" voelt, je shape gaat goed, je bent fit, andere mensen beginnen je progressie op te merken en je lijkt niet te stoppen. Echter, er zullen ook dagen bij gaan zitten die jou echt enorm gaan testen. Je gaat twijfelen, ga ik droog genoeg zijn, ben ik gespierd genoeg, heb ik wel voldoende tijd mijn concurrentie lijkt al verder te zijn. Allemaal dingen die door je hoofd kunnen spoken en waar je je niet door van de wijs moet laten brengen.

Ook zal je fysiek gezien aardig wat klappen op moeten kunnen vangen. Je zult door een periode van vrij extreme vermoeidheid moeten. Je hebt een heel laag vetpercentage, je calorie-inname is op dat punt waarschijnlijk niet meer bijster hoog, je output is hoog want je moet wel gewoon je trainingen en je cardio kunnen afvinken én je hebt ook nog je dagelijkse verantwoordelijkheden die er niet onder mogen komen te lijden.

Dit zijn de momenten waarop je jezelf écht tegen zult komen en waarbij je jezelf moet herinneren aan het feit dat jij zélf ervoor kiest om dit te doen. Niemand dwingt je, jij wilde dit dus klagen heeft ook niet zoveel zin. Nogmaals, als je waarom groot genoeg is dan knok je jezelf hierdoorheen.

Je moet houden van de sport

Ik ben deze blog begonnen met het omschrijven van het ‘eindpunt’, dit is helaas voor veel mensen ook hun voornaamste drijfveer. Ze willen datgene aan de finishlijn graag hebben en bereiken. De realiteit is echter dat wanneer jij niet houdt van het daadwerkelijke proces naar dat punt toe, dat je het waarschijnlijk niet gaat redden of in ieder geval véél minder van de weg daarnaartoe zult genieten.

 Dit is natuurlijk doodzonde, je zult op die manier namelijk met een hele negatieve kijk terugblikken op je ervaring van een bodybuildingwedstrijd.

Je moet echt houden van en de waarde in kunnen zien van de dagelijkse gewoontes die ervoor nodig zijn om in wedstrijdshape te komen.

Je dient voldoening te halen uit het wekelijks net weer iets beter zijn dan de week daarvoor. Als jij enkel en alleen je blik vast hebt gezet op die eindstreep dan zul je weinig waardering in het proces vinden en dát is juist waar het om draait. Een bodybuildingwedstrijd wordt uiteindelijk ‘voltooid’ met het daadwerkelijk op het podium stappen, maar de gehele weg die is afgelegd naar dat moment toe is allesbepalend voor hoe jij daar op komt dagen.

Je support systeem

Bodybuilding kan worden gezien als een hele individuele sport en tot op zekere hoogte is dat het natuurlijk ook. Niemand kan de gewichten voor je optillen, niemand kan je dieet voor jou volgen en niemand kan jouw cardiosessies voor je doen. Dit komt toch echt allemaal op jouzelf aan. Toch is een wedstrijdprep vaak in veel gevallen ook een team effort.

Zo werk je vaak nauw samen met je coach en zeker in een wedstrijdvoorbereiding ontwikkel je hier een hechte en waardevolle band mee. Hij/zij dient jou en je lichaam namelijk door en door te kennen. Mijns inziens heeft iedereen baat bij het hebben van een coach en al helemaal bij een proces zoals deze.

Het is namelijk enorm waardevol om de belangrijke te maken keuzes uit handen te kunnen geven en je hiermee een heleboel denkwerk kunt besparen en vooral kunt focussen op het uitvoeren van de taken die je te doen staan.

Naast een coach is er natuurlijk ook nog je partner, als je die hebt, en vrienden/familie. Voor heel veel mensen die niet bekend zijn met krachttraining is een bodybuildingwedstrijd een beetje een vaag begrip. Vaak komen ze niet veel verder dan de kennis dat je dan in een klein broekje, in de spray-tan een podium opstap en hier een paar gekke poses doet.

Dat is verder oké en dat kun je ze niet kwalijk nemen, maar er ligt wel een stuk verantwoordelijkheid bij jou om de mensen die het aangaat zo goed mogelijk in te lichten hoe zo’n prep er eigenlijk aan toegaat en wat zij daarin kunnen verwachten.

Zeker betreft een partner is het ontzettend belangrijk dat hier een bepaald verwachtingspatroon wordt geschept. Je gaat je namelijk in veel gevallen, vooral dieper in prep, anders gedragen dan dat hij/zij van je gewend is. Je raakt erg vermoeid dus je bent een stuk stiller, je trekt je wat vaker terug en hebt wat minder behoefte aan mensen om je heen of het voeren van gesprekken. Wanneer je partner niet weet dat dit door prep kan komen dan kan er natuurlijk al snel gedacht worden dat er meer aan de hand is en dit kan voor beide partijen veel stress opleveren.

Daarnaast gaat ook je libido op een bepaald punt waarschijnlijk wel wat achteruit. Zoals je je kunt voorstellen kan dit ook enige onzekerheid creëren bij je partner wanneer van tevoren niet duidelijk is gemaakt dat dit kan voorkomen. Het is namelijk zo dat wanneer jij ontzettend laag zit in je vetpercentage, je enorm vermoeid bent en eigenlijk vooral bezig bent met eten en je dag doorkomen.

Reproductie staat dan in de biologische zin helemaal onderaan het lijstje van prioriteiten van jouw lichaam, je lichaam wil gewoon overleven en probeert dit te doen door je hongersignalering aan te sterken en je energy output zo laag mogelijk te houden.

Geen lichte keuze

Zoals je wellicht, en hopelijk, merkt is er aardig wat om rekening mee te houden voordat je ervoor kiest om de mooie buitenkant van een bodybuildingwedstrijd na te jagen. Denk hier dus ook écht goed over na.

Het kan een waanzinnig mooie ervaring zijn waarin je ontzettend veel over jezelf komt te weten, je leert jezelf beter kennen en weet nog beter in te schatten waar je toe in staat bent. Echter wanneer je er vanuit de verkeerde redenen instapt kan het ook een flinke domper worden en je wellicht teleurgesteld achterlaten waardoor je misschien wel je liefde voor de sport totaal verliest.

Overweeg jij nou deelname aan een bodybuildingwedstrijd of zou je simpelweg eens willen weten of het iets voor jou is en zou je hier graag input over willen, neem dan zeker contact met me op door hier te klikken en dan kunnen we hierover in gesprek gaan!

Over de schrijver
Online bodybuilding en fysiek coach voor mannen die het maximale uit hun lichaam willen halen.
Reactie plaatsen